algoritmul google logo

Știm deja ca algoritmul Google foloșeste peste 200 de factori de clasificare a website-urilor. Asta înseamnă că sunt peste 200 de aspecte de care trebuie ținut  cont atunci când vrei să țintești prima pagină a motorului de căutare.

Știu că e mult.

Ca să acopăr tot ar fi necesare 20 de pagini pentru fiecare sau, probabil, mai mult. Nu avem ce face, trebuie să incepem. Avem mai jos lista:

Analiza la nivel de pagină

1.Cuvinte cheie în meta titlu: Meta titlul este titlul paginii, afișat în rezultatele de căutări Google. Nu mai este la fel de important cum era odată, însă un metatitlu catchy cu un cuvânt cheie este un bun semnal  de relevanță pentru Google.

algoritmul google cuvinte cheie in metatitlu

2. Meta titlul incepe cu un cuvânt cheie: Conform experimentelor mai multor webmasteri, meta titlurile care au un cuvânt cheie la început tind să primească mai multe click-uri decât cele care au un cuvânt cheie la mijloc sau la sfarșit.

3. Cuvânt cheie in meta descriere: Vorbim acum despre  descrierea scurtă a paginii afișată în motoarele de căutare. La fel ca și în cazul meta titlului, ideal ar fi să conțină un cuvânt cheie în partea de început.

algoritmul google cuvinte cheie in metadescriere

4. Cuvinte cheie in titlurile H1: Titlurile H1, la fel ca și meta titlurile și metadescrierile sunt un semnal bun de relevanță pentru un motor de căutare. Apariția cuvintelor cheie în partea de început este la fel de necesară.

5. Domeniu Parcat: Măsura asta e luată înca din 2011. Pe atunci Google spunea că într-adevăr site-urile parcate suferă o scădere in SERPs.

6. TF-IDF: Sau pe lung, concentrația de cuvinte cheie în textul unui articol sau în descrierea unui produs în cazul shop-urilor online. Un procent ideal este undeva între 2% și 5% concentrație de cuvinte cheie per text. Prezența mai multor cuvinte cheie poate fi considerată spam. Pentru WordPress se poate folosi YoastSEO.

7. Lungimea articolului: Cum e de așteptat, motoarele de căutare preferă articolele lungi și bine documentate. În mod sigur vei surclasa articolele scurte pe aceeași temă. O explicație mai detaliată a unui subiect e un semnal de relevanță.

8. Polisemantica: Daca folosești cuvinte cheie omonime(cu mai multe înțelesuri), încearcă să folosești în cadrul aceluiași text propoziții sau fraze care să dea de înțeles cu ce sens îl folosești. Polisemantica este încă o ramură nouă și în continuă dezvoltare a motoarelor de căutare.

9. Articole detaliate, cu analiză în profunzime: La fel ca la punctul 6 este vorba despre profunzimea detaliilor și despre acoperirea cât mai multor aspecte a unui subiect. Când știi cel mai multe, ești cel mai ascultat.

10. Timpul de încărcare a unei pagini: Motoarele de căutare sunt atente și la acest aspect. Aspect foarte important în algoritmul Google. Aici se ține cont de de experiența utilizatorului. Statistic, peste 50% din utilizatori părăsesc un website atunci când timpul de încărcăre depășește 5 secunde. Poți testa viteza site-ului folosind Google Speed Insights sau Pingdom Speed Test.

algoritmul google viteza de incarcare a website-ului

11. Timpul de încărcăre via Google Chrome: Chrome este un browser dezvoltat de Google. Acesta primește date și rapoarte despre timpii de încărcare. După spiderii ce sunt responsabili de indexare si analiza vitezei (punctul 9), Chrome este a doua unealtă a Google-ului de măsurare a vitezei de încărcare

12. Potrivire cu o entitate juridică: Adică daca numele domeniului sau pagina este asociată unei firme, companii. Motoarele de cautare pot inspecta site-urile oficiale cu companiile dintr-o țară, în cazul nostru www.listafirme.ro. Legalitatea unui website este un semnal de relevanță de asemenea.

13. Conținut duplicat: Conținutul duplicat sau paginile cu conținut asemănător vor avea o influență negativă în vizibilitatea site-ului pe Google. Una din cele două pagini, sau chiar ambele, nu vor apărea în rezultatele cautarii.

continut duplicat

14. Optimizarea imaginilor: Imaginile transmit de asemenea un puternic semnal de relevanță. Ai grijă ca numele pozei, atributele alt și descrierea pozei să fie în același topic cu articolul. La un articol despre mere, poza cu merele trebuie să aibă numele “mere”.

15. Conținut de actualitate: În unele cazuri Google afișează ultimul update a unei pagini. Acest lucru se intampla în cazul conținutului updatabil. (ex: la căutarea “când se ia apa” – probabil nu vei găsi o pagină nouă ci aceeași pagină cu conținut updatat. În acest caz Google va afișa în dreptul rezultatelor data cu ultima modificare).

16. Anvergura update-urilor: Un update semnificativ al unui articol este din nou un un factor de relevanță. Semnalul trimis către motoarele de căutare este acela de prospețime și noutate. Un articol îmbunătățit constant va surclasa un articol învechit.

17. Cuvinte cheie in text: Este recomandat ca cuvântul cheie principal să apară și în primele 100 de cuvinte ale textului propriu zis.  Din nou, în urma statisticilor, articolele cu cuvânt cheie în primele 100 de cuvinte vor fi clasate mai bine. Asta în ideea în care toți restul pașilor vor fi respectați.

18. Cuvinte cheie in subtitluri: Adică H2, H3, etc. Cuvintele cheie în subtitluri nu aduc o rankare mai bună neaparat. Totuși, pot ajuta Google să înteleagă mai bine structura unei pagini.

19. Link-urile către pagini externe: Adică toate link-urile folosite pentru a indica o sursă. Experții SEO, pe baza testelor efectuate au constatat că linkuirea către surse externe, cu autoritate pe nișă, poate valida sau întării credibilitatea unei pagini.

20. Link-uri către pagini cu alt topic: Este de asteptat și logic chiar. Dacă topicul articolului este “web design” si linkuiești articolul cu o pagină despre ciorapi vei avea de suferit. Încearcă să pastrezi nișa și nu risca să fi reperat ca un neprofesionist.

21. Corectitudine gramaticală: Din nou, logic. Vei avea o poziționare mai bună dacă scrii corect. Paginile scrise corect vor fi clasate mult mai sus decât paginile în care apar cuvinte scrise incorect sau cu semne de punctuație puse greșit.

22. Conținut original: Nu incerca să păcălesti algoritmul Google. Conținutul original și unic este aur curat. Orice altceva e de prisos. Copy  – Paste, Google Translate sau orice altă tehnică de plagiere va fi penalizată. Chiar daca vei fi indexat, vei fi foarte departe de pozițiile în rezultatele de căutare a celor de la care ai copiat.

algoritmul google continut original

23. Optimizare pentru telefoane mobile și tablete: Din moment ce aproximativ 80% din traficul de pe internet este generat de terminale mobile este logic ca motoarele de căutare sa fie atente la felul în care un website este optimizat pentru acestea. Acest aspect este deosebit de important pentru algoritmul Google in anul 2019.

algoritmul google optimizare pentru dispozitive mobile

24. Conținut ascuns pe mobil: Din cauza oportunităților limitate de optimizare pentru mobil, o parte din conținut poate fi ascuns. Asta înseamnă că aceeași pagină, atunci când e accesată de pe telefonul mobil are conținut ascuns. Nu e o problemă mare decât dacă conținutul ascuns este chiar piatra de temelie a articolului.

25. Conținut suplimentar: Prezena unui modul de curs valutar, meteo, calculator RCA, etc. poate să te ajute. Oferind utilizatorului aceste mici unelte poți fi mai bine clasat în rezultatele căutării pe Google. Totuși, nu face abuzuri.

26. Numărul de link-uri externe: Prea multe link-uri dofollow către surse externe pot afecta autoritatea paginii. Atunci când linkuiești cu dofollow se face și transfer de autoritate. Acest lucru înseamnă pentru motoarele de căutare că imparți autoritatea articolului cu sursa pe care ai citat-o prin link. Cu toate ca algoritmul Google este foarte “dinamic”, de acest aspect se va ține cont și pe viitor.

27. Multimedia: Prezența pozelor informative, a video-urilor sau a graficelor în conținut reprezintă, din nou, un semnal de relevanță. Articolele ce nu conțin nicio poză sau niciun video vor fi afectate grav pe când cele cu elemente media vor fi clasate mult mai bine.

28. Link-urile interne: De asemenea un alt factor important în algoritmul Google. Numărul link-urilor interne către o anumită pagină indică motoarelor de căutare importanța pagini in cadrul website-ului. Cu cât mai mult e linkuită o pagină în cadrul unui sit, cu atât mai va fi perceputa ca fiind mai importantă.

29. Calitatea link-urilor interne: Link-urile interne de pe pagini cu autoritate mare vor avea o mai mare valoare decât link-urile de pe pagini cu conținut slab sau irelevant. Algoritmul Google face clar diferența între un link de pe un site puternic, original și cu vechime față de unul nou și slab ca și conținut.

30. Eroare 404: Prea multe erori 404 (pagini inexistente) pot da un semnal de neglijență sau abandon a unui website. Prezența acestora îți vor scădea autoritatea Homepage-ului în rezultatele căutării.

31. Gradul de parcurgere al unui articol: Da! Ține cont și de asta. Chiar poți vedea statistici în Google Webmaster Tools. Gradul de parcurgere și timpul petrecut pe pagină este foarte important. Un articol cu un grad de parcurgere de 80% e mai mult decât bun și va fi recomandat înaintea celor cu un grad de parcurcere de 30%.

32. Lungimea URL-ului: URL-urile foarte lungi vor fi puțin depunctate. Studiile arată o mică diferență de clasare între url-urile foarte lungi și cele mai scurte, mai concise.

lungimea domeniului

33. Calea de acces catre un anumit URL: O pagină mai apropiată de homepage va fi mai relevantă decât una îngropată adânc în arhitectura link-urilor sitului. Adică un articol poziționat la https://www.kornulla.ro/articol* va fi poziționat înaintea unui articol aflat pe https://www.kornulla.ro/articole-utile/seo/optimizare-on-page/articol*

34. Editorul uman: Google a dezvoltat un sistem de recunoaștere a editorului. Asta înseamnă că poate recunoaște autorul unui articol și poate ține cont în clasare în funcție de autoritatea editorului.

35. Categoria paginii: Categoria din care face parte articolul. Pune articolul în categoria corespunzătoare. Crează o categorie nouă dacă nu corespunde niciunei categorii. SEO la SEO, Web Design la Web Design.

36. Tag-urile: Acestea sunt semnale de relevanță specifice platformei WordPress. Conform Yoast SEO, singurul mod prin care acestea influențează poziționarea în SERPs este faptul că tag-urile (sau etichetele) ajută să legi articolele cu același topic între ele. Cum ar veni, creezi un fel de categorie pe bază de etichete.

algoritmul google tag-uri/etichete

37. Cuvant cheie în numele domeniului: Deși nu mai este la fel de important cum era, este totuși un factor de clasificare pentru algoritmul Google Search. Daca ai un perfect match totuși, vei avea de câștigat.

38. Lista numerotată sau cu bulină: Exact ce fac eu aici. Numerotez și structurez informația în așa fel încât să iți fie ușor de parcurs și de înțeles. Dacă ai ajuns pînă la acest subpunct înseamnă ca nu ai obosit și încă găsești ceva relevant. Tot odată asta ajută și la gradul de parcurgere al unui articol (punctul 30).

39. Prea multe link-uri externe: Chiar dacă citarea unei surse dă un plus de încrederea materialului, excesul poate fi penalizat. Pe lângă faptul că împarți autoritatea cu multe situri (dacă sunt cu dofollow) poți distrage utilizatorul de la conținut și mai mult îl poți face să migreze pe alte pagini.

40. Vârsta conținutului sau a paginii: Chiar dacă Google iubește noutățile, o pagină veche updatată și împrospătată va depașii în rezultate o pagină veche asupra căreia nu s-a mai revenit.

41. Cuvinte cheie suplimentare: Atunci când pe lângă cuvântul cheie principal al articolului mai adaugi alte cuvinte cheie relevante sau cuvinte cheie folosite în alte articole de pe website-ul tău. În al 2-lea caz nu strică nici să pui un link intern cu ancoră în acel cuvânt cheie secundar.

Algoritmul Google. Analiză la nivel de Website

42. Conținutul oferă valoare: Google a declarat că nu va ezita să penalizeze site-urile vechi, care deși au conținut de calitate nu mai sunt de actualitate sau nu și-au mai updatat conținutul de multă vreme.

43. Pagina de Contact: Neafișarea datelor de contact poate fi înțeleasă ca o ascundere a identității, o activitate, eventual, subterană. Vei fi penalizat. Crează-ți pagina de Contact și pune minimul de date de contact. Adresă, persoană, companie, mail și eventual o hartă către locația ta.

44. Arhitectura site-ului: Un site bine structurat va ajuta Google să îți indexeze rapid și eficient site-ul. Asta înseamnă că motoarelor de căutare le va fi mai ușor să înțeleagă tematica sitului.

45. Updatarea site-ului: Mulți webmasteri consideră că dacă postezi foarte des, vei avea de caștigat. Este adevărat atâta vreme cât creezi și calitate. Google a precizat că este un factor, însă se leagă de alți factori. Dacă postezi des dar conținut de slabă calitate sau conținut duplicat vei fi penalizat.

46. Sitemap-ul: Un sitemap, din nou, ajută Google să înțeleagă structura unui site. Un website cu sitemap va fi mai ușor de indexat, oferind o vizibilitate mai bună în căutări.

47. Căderi de server: Dacă serverele companiei de hosting sau hostingul tău cade des nu riști doar o scădere în cautări ci riști chiar o delistare totală. O ștergere din indexul Google.

cadere de server sau erori 500

48. Locația Serverelor/Hostingului: Locația serverului te afectează. Un website în limba română, pe .ro nu prea are ce căuta pe un host din Indonesia. Hostează-ți site-ul în aceeași țară cu publicul căruia te adresezi. E important!

49. Certificate SSL:  Din nou, Google a admis că și acesta este un factor de ranking. O conexiune “secured” (https://…) te va ajuta în poziționare însă nu foarte mult. Va face diferența între site-urile cu conținut aproximativ egal/echivalent, însă nu te va ajuta să depășești un website cu un conținut mult mai calitativ.

algoritmul google certificate ssl

50.  “Termeni și Condiții” și “Politica de confidențialitate”: Prezența acestor pagini indică motoarelor de căutare că ești un membru de încredere al internetului. Nu le neglija!

51. Metainformații duplicate: Meta titluri, tag-uri sau descrieri duplicate. Nu e o problemă dacă ai două însă dacă se repetă de foarte multe ori, toate paginile site-ului vor avea de suferit. Acest aspect se poate verifica și in webmaster tools.