Dacă deține-ți sau administrați o pagină de Facebook a unei afaceri locale sau chiar multi naționale șansele sunt mari ca dumneavostră sau unul din angajați dumneavostră să fi folosit butonul “Boost Post” pentru a vă promova afacerea pe Facebook în speranța că rezultatele nu vor întarzia să apară. Deoarece acea postare a fost văzută de mai multe persoane în cele din urmă acele persoane vor devenii și clienții dumneavostră.

Trebuie să vă anunț că dacă ați folosit acest buton des este foarte posibil să vă fi costat o grămadă de bani, sute, mii, zeci de mii sau chiar sute de mii de lei aruncați pe fereastră.

Acum opt ani în anul 2011 Facebook numai ce lansase programul acesta de advertising (promovare) iar pe atunci foarte puține persoane foloseau acest program deoarece era prea complicat.

În 2012 Facebook a introdus o metodă mai simplă de a promova o postare și anume butonul “Promote Post”. Cu această opțiune puteai în sfârșit să creezi o campanie pe facebook fără să părăsești pagina de facebook.

Câțiva ani mai târziu butonul “Promote Post” a devenit “Boost Post” ca rezultat al unor actualizări făcute de Facebook la acea vreme. Defapt acest buton a rămas același dar sub altă denumire oferind o variantă rapidă și ușoară de a cheltuii bugetul de marketing promovând diferite postări.

Cum în ultimii ani Facebook (ca și Google) a facut schimbări continue în algoritmii săi pentru limitarea expunerii și creșterii organice rapide, foarte multe persoane care dețin sau administreaza o pagina de Facebook a unei afaceri apelează la acest buton “Boos Post” care din pacate nu este cea mai bună optiune.

Ce se întâmplă când promovăm o postare folosind butonul “Boost Post”?

Veți intra pe pagina de Facebook pe care o administrați după care veți alege o postare pe care vreți să o promovați  urmând apăsarea butonului “Boost Post”.

Apoi veți selecta audiența dorităbugetul și durata campaniei după care veți apăsa butonul “Boost”.

Ce probabil nu știați este că în acest moment Facebook a creat o nouă campanie în contul dumneavostră personal cu obiectivul “Page Post Engagement”. Facebook va alege acest obiectiv în mod implicit.

În concluzie dacă doreați ca persoanele care vad acea reclamă să intre pe site-ul dumneavostra cu un click, ei bine, din păcate nu se va intampla asta și de aici lucrurile merg tot mai rău.

De ce NU trebuie să promovezi o postare direct de pe pagina de Facebook pe care o administrezi?

Facebook-ul optimizează campaniile în funcție de ce obiectiv alegem.

De exemplu dacă alegem obiectivul “Website Clicks” atunci Facebook va optimiza campania pentru a trimite mai multe persoane pe site-ul afacerii dumneavostră cu un singur click iar dacă alegem obiectivul “Website Conversions” atunci Facebook va analiza toate persoanele care au ajuns pe alte site-uri și au făcut o achiziție pentru a încerca să arate acestor persoane reclama prima dată.

Dacă folosiți butonul “Boost Post” pentru promovarea unei postări, Facebook va optimiza campania doar pentru mai multe aprecieri, comentarii și distribuiri. Câte odată dacă chiar este nevoie de acest obiectiv se poate folosi dar nu folosind butonul “Boost Post” deoarece nu se poate alege unde anume plasezi exact acea reclamă.

Chiar dacă veți decide să apăsați butonul “Boost Post” promovând un link pe care l-ați distribuit pe pagina dumneavostră de Facebook tot același obiectiv “Page Post Engagement” va fi selectat ca implicit.

Ați văzut acele postări care au foarte multe aprecieri? Șansele sunt foarte mari ca din toate persoanele care au apreciat acea postare doar un procent foarte mic au ajuns pe site. Nu contează câte aprecieri aveți la postare ci câte persoane au ajuns pe site-ul afacerii dumneavostră și au făcut o achiziție sau au devenit clienți. Sunt sigur că dumneavostră căutați rezultate și nimic mai mult!

Țintire limitată atunci când folosiți butonul “Boost Post”

Facebook vă oferă doar trei opțiuni când vine vorba de țintirea audienței folosind butonul “Boost Post” și anume:

  1. Persoanele care apreciază pagina dumneavostră “People who like your page”
  2. Persoanele care apreciază pagina dumneavostră și toți prietenii lor “People who like your page and all their friends”
  3. Persoanele alese prin țintire specifică “People you choose through targeting”

Haideți să trecem prin toate cele trei de mai sus:

Persoanele care apreciază pagina dumneavostră “People who like your page”:

Dacă nu ați făcut o treabă foarte bună în a strânge aprecieri (like-uri) de calitate la pagina dumneavostră atunci veți arunca banii pe fereastră. Cand spun apreceri de calitate mă refer la persoanele care au apreciat pagina dumneavostra daca sunt sau nu foarte interesate de ceea ce oferiți.

Persoanele care apreciază pagina dumneavostră și toți prietenii lor “People who like your page and all their friends”:

Indiferent dacă aveți aprecieri (like-uri) de la cele mai relevante persoane pentru pagina dumneavostră tot este posibil să cheltuiți bani fără rezultate deoarece prietenii persoanelor care apreciază pagina dumneavostra pot fi cu sutele de mii care nu sunt în apropiere de afacerea dumneavostră ba mai mult sunt chiar peste hotare. Facebook nu are cum să găsească persoanele cele mai relevante pentru afacerea dumneavostra.

Persoanele alese prin țintire specifică “People you choose through targeting”:

Chiar dacă această țintire sună bine pentru că puteți alege interese specifice, opțiunile pe care Facebook vi le pune la dispoziție pentru a ținti audiența sunt foarte limitate. De exemplu: Prin butonul “Boost” nu puteți alege comportamentul utilizatorului. Nu puteți alege țintire detaliată pentru persoanele care corespund interesului “A” dar care să corespundă și interesului “B”. Mai mult decât atât nu veți putea exclude fanii paginii dumneavostră.

În concluzie nu contează care opțiune din cele trei de mai sus vei folosi deoarece vei cheltuii bani fără rezultate. Nu contează ca bugetul dumneavostră este de o sută de lei sau un milion de lei tot bani cheltuiți fără rezultate vor fi.

Ultimul lucru și cel mai important este că nu puteți controla unde se afisează reclama.

Când folosiți butonul “Boost Post” nu puteți selecta unde doriți să se afișeze reclama. Opțiunea implicită pe care Facebook o va selecta pentru dumneavostră va fi întotdeauna “Desktop News Feed” și “Mobile News Feed”.

Daca nu stiați deja, algoritmi Facebook vor optimiza campania în foarte multe feluri. De cele mai multe ori algoritmi lor vor încerca să gasească cea mai ieftină metodă pentru a vă atinge obiectivul selectat iar cum Facebook în mod implicit va selecta pentru dumneavostra obiectivul “Page Post Engagement” va face tot posibilul să aveți cât mai multe aprecieri, comentarii, etc, la postarea pe care ați promovato dar având toate acestea nu înseamna că veți avea mai multe rezultate.

De exemplu: Aveți o locație unde doriți să promovați un eveniment pentru a vinde bilete cu rezervări iar optiunea implicită va fi “Desktop News Feed” și “Mobile News Feed”. Șansele sunt mari ca Facebook să aloce 99% din bugetul dumneavostră pentru “Mobile News Feed” deoarece este mai ieftin decât “Desktop News Feed” chiar dacă “Desktop News Feed” poate v-ar aduce mai multe rezultate.

Concluzia este că daca selectați ambele nu aveți control asupra plasamentului reclamei și chiar dacă vedeți aprecieri, comentarii, etc, rezultatele întârzie să apară. Dacă încercați să aduceți persoanele direct pe site-ul dumneavoastra sau oriunde in afara facebook-ului atunci aveți nevoie de conversii mai mult decat de aprecieri (like-uri).

Instagram. Acum Facebook oferă oportunitatea de a rula reclame și pe instagram. Din păcate dacă folosiți butonul “Boost Post” nu veți putea rula reclame și pe instagram iar dacă nu știați pe instagram putem găsi persoane care nu sunt pe Facebook în concluzie puteți avea o audiență mai mare de persoane interesate de ceea ce oferiți.

Ce puteți face pentru a nu arunca banii pe fereastră?

În primul rând trebuie să nu mai folosiți butonul “Boost Post” pentru promovarea unei postări. Exceptând cazul în care nu aveți ce face alteva cu banii dumneavostră.

Orice afacere ați avea audiența și reclamele trebuie create din spatele paginii de Facebook, platform care se numeste “Ads Manager”.

Vă va lua mai mult timp dar veți putea selecta obiectivul clar pentru afacerea dumneavostră alături de audiența cea mai relevanta plus controlul total asupra afișării reclamei.

Aceste lucruri combinate vă vor ajuta să salvați foarte multi bani și să vedeți rezultatele mult dorite.

În final scopul dumneavostră nu este doar să aveți mai multe aprecieri și comentarii pe pagina de Facebook ci să aveți mai mulți clienți care vor fi mulțumiți și vor spune mai departe ce servicii sau produse oferiți.